Bramy garażowe - rodzaje i ceny

Dodano: piątek, 26 października 2018 08:50
Bramy garażowe - rodzaje i ceny

Oferta bram garażowych jest dziś bardzo bogata - co niekoniecznie ułatwia wybór. Pamiętajmy więc, że najważniejsze jest indywidualne dopasowanie przegrody do budynku i preferencji użytkowników. W pierwszej kolejności zdecydujmy, czy ma być wyposażona w jednolite skrzydło, czy zbudowane z segmentów lub lameli - a więc jaki będzie sposób otwierania.

Brama do garażu powinna wizualnie współgrać z bryłą budynku, zapewniać dobre parametry termoizolacyjne, bezpieczeństwo i komfort użytkowania (standardem są modele z napędem, który gwarantuje wygodne sterowanie i wiele innych opcji). Decyzję o jej rodzaju najlepiej podjąć przed rozpoczęciem budowy domu - może bowiem wymagać wyższego nadproża albo wolnej przestrzeni na podjeździe, na ścianie pomieszczenia albo pod sufitem. Niektóre wersje montuje się w gotowym wnętrzu, inne przed jego wykończeniem.

Jeśli garaż ma być dwustanowiskowy, na etapie wznoszenia budynku musimy określić również, czy lepsza będzie jedna duża brama, czy dwie węższe. Wszak przy szerokim wjeździe niezbędne jest solidnie przezbrojone nadproże, zaś w przypadku dwojga wrót - otwór wjazdowy przedzielony słupkiem.

1. BRAMY GARAŻOWE UCHYLNE (PŁYTOWE)

Schemat działania bramy garażowej płytowej
Schemat działania bramy garażowej płytowej

Właściciele domów jednorodzinnych najczęściej wybierają bramy garażowe otwierane do góry - np. uchylne (inaczej płytowe), które mają jednolite, niełamane skrzydło z metalowej ramy pokrytej blachą. Może być ono wykończone okładziną z drewna lub PVC. Takie produkty cechuje przystępna cena, prosta konstrukcja i łatwy montaż.

Pamiętajmy jednak, że modele uchylne nie zapewniają zbytniej szczelności, co skutkuje ucieczką ciepła z pomieszczenia. W sprzedaży znajdziemy wyroby z ociepleniem i bez. Te drugie są 20-40% tańsze i z powodzeniem wystarczają do garaży nieogrzewanych (czyli umiejscowionych poza bryłą domu). Ponadto w dowolnym momencie skrzydło można zaizolować styropianem. Niskie nadproże pomieszczenia nie stanowi przeszkody w instalacji. Wystarczy, aby miało 10 cm wysokości (czasami potrzeba 30 cm).

Niestety, otwierająca się brama wymaga miejsca pod sufitem (nie mogą się tam znajdować oprawy oświetleniowe itd.) oraz ok. 1 m przed wjazdem (bowiem skrzydło najpierw nachodzi na podjazd, a dopiero potem chowa się we wnętrzu). Do montażu można przystąpić, gdy ściany garażu są już wykończone, zaś posadzki jeszcze nie ułożone, ponieważ w podłodze należy zabetonować specjalny próg.

Garażowa brama płytowa (uchylna do góry)
Garażowa brama płytowa (uchylna do góry) ma nieskomplikowaną budowę i stosunkowo niską cenę. (fot. Wiśniowski)

Do najważniejszych elementów napędu (w każdej zautomatyzowanej bramie) zalicza się układ sterujący i siłownik, czyli silnik wprawiający wrota w ruch. Modele uchylne najczęściej mają siłownik podwieszany pod sufitem (rzadziej umieszczony na skrzydle), połączony ze skrzydłem ruchomym ramieniem.

Koszt zależy przede wszystkim od tego, czy konstrukcja jest ocieplona, czy nie. Cena najtańszych modeli uchylnych, bez termoizolacji, przeznaczonych do otworu garażowego o standardowych wymiarach 2500 × 2250 mm, wynosi ok. 1000 zł. Tych z ociepleniem nawet dwa razy więcej. Niestandardowe rozwiązania, np. drzwi w bramie, wiążą się z dopłatami.

2. BRAMY GARAŻOWE SEGMENTOWE GÓRNE

Brama garażowa segmentowa górna
Modele segmentowe możemy kupić w wersji górnej...
Brama garażowa segmentowa boczna
...i bocznej

Obecnie chyba najpopularniejsze są bramy zbudowane z 3-6 metalowych członów połączonych zawiasami, otwierane do góry. Ich segmenty produkuje się na ogół ze stalowych ocynkowanych profili pokrytych blachą. Poszycie może być pomalowane proszkowo lub okleinowane.

Wersje takie cechuje duża szczelność - bardzo dobrze nadają się więc do miejsc postojowych ulokowanych w bryle domu. Kupowane są jako ocieplone (w segmentach jest pianka poliuretanowa albo styropian) bądź nie. Jednak tych bez termoizolacji nie można później docieplić.

Skrzydło podczas ruchu nie wysuwa się poza obrys garażu (stosunkowo krótki podjazd nie stanowi problemu) - segmenty poruszają się bowiem na rolkach po prowadnicach zamontowanych do ścian i sufitu pomieszczenia. Po otwarciu brama chowa się pod sufitem, zatem nie wolno tam planować innych elementów wyposażenia wnętrza.

Siłownik napędu (podobnie jak w wersjach uchylnych) podwieszany jest na ogół pod sufitem. Nadproże musi mieć przynajmniej 20-30 cm wysokości. Modele takie instaluje się w garażach z gotową posadzką. Najlepiej, gdy ściany też są już wykończone - przy późniejszym malowaniu istnieje ryzyko zachlapania skrzydła farbą.

Ocieplona brama renomowanego producenta (z blachy stalowej ocynkowanej ogniowo, powleczonej poliestrem) kosztuje 2200-3500 zł. Wyrób mniej znanej marki, z marketu budowlanego kupimy nawet za 1300-1500 zł.

Brama segmentowa górna
Zarówno bramy segmentowe otwierane do góry... (fot. Novoferm)
Brama segmentowa boczna
...jak i na bok (fot. Hörmann), stanowią szczelną przegrodę, która zapobiega ucieczce ciepła z pomieszczenia. Zawiasy łączące segmenty zabezpieczone są uszczelkami, chroniącymi je przed niekorzystnym wpływem warunków atmosferycznych.

3. BRAMY GARAŻOWE SEGMENTOWE BOCZNE

Na rynku znajdziemy też bramy zbudowane z metalowych członów (jak w powyżej omawianym typie), otwierające się na bok. Mają one segmenty ustawione pionowo. Otwierając się, zachodzą na ścianę pomieszczenia (prowadnice są na suficie i w podłodze - w dolnych mogą zbierać się zanieczyszczenia). Nie zajmują przestrzeni pod sufitem ani przed wjazdem.

To rozwiązanie jest mniej popularne, ale stanowi ciekawą alternatywę dla inwestorów dysponujących raczej niskim i szerokim garażem. Ponadto, gdy chcemy do niego wejść lub wprowadzić rower, nie musimy czekać, aż skrzydło całkowicie się otworzy. Jeśli chodzi o napęd - można dobrać mechanizm o mniejszej mocy. Montuje się go na ścianie albo tuż powyżej nadproża.

Podobnie, jak w przypadku modeli górnych, konstrukcja zapewnia wysoką szczelność, i już przy zakupie należy zdecydować, czy potrzebna jest brama z termoizolacją, czy bez. Cena wersji bocznych jest jednak wyższa z uwagi na ich mniejszą popularność i dostępność. Wynosi 4000-6000 zł.

4. BRAMY GARAŻOWE ROLETOWE (ROLOWANE)

Schemat działania bramy rolowanej
Schemat działania bramy rolowanej

Bramy takie składają się z wąskich, kilkucentymetrowych lameli stalowych lub aluminiowych, połączonych przegubowo i zwijanych do specjalnej kasety. Działają podobnie jak rolety zewnętrzne, zapewniając bardzo wygodne użytkowanie. Są szczelne, a wewnątrz lameli może znajdować się pianka poliuretanowa. Wersji bez termoizolacji nie da się później ocieplić (tak samo, jak w przypadku modeli segmentowych).

Nie zajmują miejsca ani na podjeździe, ani we wnętrzu. Kasetę umieszcza się nad otworem wjazdowym - wewnątrz garażu (gdy nadproże ma co najmniej 30 cm wysokości) lub na zewnątrz niego. Ewentualnie w świetle wjazdu - to oczywiście zmniejsza jego wysokość. Napęd większości takich wyrobów jest fabrycznie wbudowany w mechanizm nawijający. Montaż najlepiej przeprowadzić w wykończonym pomieszczeniu.

Brama garażowa rolowana
Wersja rolowana wymaga odpowiedniej ilości miejsca na kasetę. Ewentualnie mechanizm można zamocować na zewnątrz garażu, nad otworem wjazdowym. (fot. Hörmann)

Jakiś czas temu bramy rolowane były najdroższe. Obecnie w markecie budowlanym dostępne są już za ok. 1700 zł. Markowe wyroby kosztują przynajmniej 2000-3000 zł.

5. BRAMY GARAŻOWE SKRZYDŁOWE (ROZWIERANE)

Schemat działania bramy garażowej skrzydłowej (rozwieranej)
Tradycyjny model rozwierany sprawdzi się wyłącznie na płaskich podjazdach o odpowiedniej długości.

Tradycyjne rozwierane wrota odchodzą nieco w zapomnienie i należą do najtańszych. Kupowane są zwłaszcza do garaży wolnostojących, jednostanowiskowych i pomieszczeń gospodarczych. Najczęściej mają dwa metalowe skrzydła mocowane na zawiasach (analogicznie jak drzwi). Są szczelne i łatwo je ocieplić styropianem. Ale jeśli wnętrze garażu jest nieogrzewane, z powodzeniem wystarczy nawet przegroda bez termoizolacji.

Bramy tego typu wymagają długiego, płaskiego podjazdu - otwierają się bowiem na zewnątrz, a skrzydła zajmują 130-150 cm. Zimą ich ruch może blokować zalegający przed wjazdem śnieg. Modele takie rzadziej się automatyzuje - siłownik trzeba zastosować na każde ze skrzydeł, co podnosi koszty. Montaż można przeprowadzić w dowolnym momencie, jednak niezbędne jest wykonanie obróbek tynkarskich wokół ościeżnicy (podobnie jak w przypadku drzwi).

Wersje rozwierane są łatwo dostępne na rynku. Dwuskrzydłowe, bez ocieplenia, od uznanych producentów kosztują ok. 1800 zł.

WYGLĄD BRAM GARAŻOWYCH

Kolorystyka bram garażowych to zwykle odcienie bieli, brązu, szarości. Za niestandardowe odcienie z palety RAL trzeba dopłacić. Powierzchnia może mieć określoną fakturę (np. imitującą drewno) i przetłoczenia (naśladujące deski czy kasetony). W domach o minimalistycznej, modernistycznej bryle często są gładkie, białe albo szare.

Zamówić można także skrzydło z tzw. naświetlami, które choć podnoszą koszty, pozwalają doświetlić wnętrze garażu. Mają różne kształty i wykonywane są z rozmaitych materiałów - akrylu, poliwęglanu, szkła bezpiecznego, antywłamaniowego, przezroczystego, mlecznego itd.

Brama garażowa
(fot. Krispol)
Brama garażowa dopasowana kolorystycznie do drzwi wejściowych
Brama garażowa - z uwagi na znaczne wymiary i umiejscowienie od frontu - ma duży wpływ na estetykę budynku. Jeśli chodzi o jej kolorystykę - obecnie najmodniejsze są szarości. (fot. Wiśniowski)

AUTOMATYKA DO BRAM GARAŻOWYCH

Doborem napędu powinien się zająć doradca techniczny, uwzględniając przy tym konstrukcję, ciężar, powierzchnię i intensywność eksploatacji konkretnej bramy. W przeciwnym razie automatyka nie będzie działała prawidłowo albo silnik się zbyt szybko zużyje.

Wrota z napędem wspomagane są różnymi systemami, które przede wszystkim mają gwarantować bezpieczną eksploatację (chronić użytkowników przed uderzeniem czy przytrzaśnięciem). Układ odłączający odwraca kierunek ruchu zamykającego się skrzydła, w przypadku gdy natrafi ono na przeszkodę.

Dzięki tzw. listwie optycznej brama zatrzymuje się i cofa, gdy dochodzi do ugięcia dolnej uszczelki (przy kontakcie z jakimś obiektem). Standardem jest też zabezpieczenie przed opadnięciem skrzydła - nieocenione w razie zerwania sprężyny. Oprócz tego można zamontować zestaw fotokomórek, które emitują wiązki podczerwieni (gdy zostają przerwane, brama się zatrzymuje).

Brama garażowa z napędem
(fot. Wiśniowski)
Napęd do bramy garażowej
Zautomatyzowane bramy zapewniają użytkownikom bezpieczeństwo i komfort. Przy wjeździe nie trzeba wysiadać z samochodu, co jest szczególne wygodne przy niesprzyjającej aurze. Osoba niepowołana nie otworzy skrzydła, ponadto trudniej je podważyć. (fot. Novoferm)

MONTAŻ BRAM GARAŻOWYCH

Warto skorzystać z kompleksowej usługi producenta lub dystrybutora, obejmującej dobór bramy, automatyki oraz transport i instalację całości. Kupując bramę wraz z montażem, zapłacimy 8%, a nie 23% VAT. Napęd nabyty w komplecie i zainstalowany od razu, będzie o ok. 25% tańszy. Ponadto, zlecając prace ekipie rekomendowanej przez dystrybutora, nie utracimy gwarancji w razie ewentualnych błędów montażowych.

Instalacja do wydatek rzędu 400-500 zł (z przygotowaniem otworu wjazdowego dwa razy więcej). Osadzenie wersji uchylnej jest nieco tańsze niż segmentowej. Podłączenie automatyki to dodatkowe 200 zł. Sam mechanizm napędu kosztuje 300-2000 zł, w zależności od marki. Pamiętajmy, że aby zachować gwarancję, bramę należy też poddawać regularnym przeglądom technicznym. Profesjonalny przegląd kosztuje 200-250 zł.

Wybór najdroższego modelu - z ociepleniem i rozmaitymi systemami elektronicznymi - na niewiele się zda, jeśli nie zadbamy o fachowe przeprowadzenie prac. Każda konstrukcja wymaga nieco odmiennego sposobu instalacji i regulacji (co jest określone w instrukcji dołączonej przez producenta). Ważne jest przede wszystkim, aby zapewnić stabilne przytwierdzenie prowadnic i ościeżnic (kołki mocujące dobiera się do rodzaju materiału, z którego wymurowano ściany). Skrzydło nie może opadać. Ma szczelnie przylegać do ościeżnicy i łatwo się otwierać.

Małgorzata Kolmus
fot. otwierająca: Krispol