Wybór bramy garażowej - na co zwracać uwagę?

Dodano: środa, 07 listopada 2018 05:53
Wybór bramy garażowej - na co zwracać uwagę?

Rodzina poruszająca się samochodami na co dzień częściej używa bramy garażowej, niż drzwi wejściowych. Warto zatem dobrać wrota garażowe pod względem wielkości, termoizolacyjności, zabezpieczenia przed włamaniem i sposobu otwierania.

Z artykułu dowiesz się:

  • Czym charakteryzują się poszczególne rodzaje bram garażowych?
  • Jakie są obecnie wymagane parametry izolacji termicznej bram garażowych?
  • Co wpływa na cenę bram garażowych?
  • Jak dobrać napęd do bramy garażowej i jak o niego dbać?
  • Kiedy montuje się bramę garażową i czy warto zlecić to fachowcom?
  • Czy bramę garażową można zabezpieczyć przed włamaniem?

Każda brama garażowa, szeroka czy wąska, jak również segmentowa, rolowana, uchylna, czy rozwierana, wymaga prawidłowo przygotowanego otworu wjazdowego, np. nad szerokim otworem potrzebne jest solidne nadproże o odpowiedniej rozpiętości. Rozmaite technologiczne aspekty sprawiają, że o ilości i rodzaju bram należy myśleć już na etapie projektowania domu, a najpóźniej jego budowy.

Jeżeli rodzina posiada jedno auto, decyzja jest łatwa - garaż z jednym miejscem postojowym zamyka się bramą, najlepiej w standardowych wymiarach (modele w typowych rozmiarach z niezbędnym wyposażeniu kupimy w przyjaznej cenie). Natomiast jeśli domownicy używają dwóch samochodów i wybudowali na nie odpowiednio większe pomieszczenie parkingowe, muszą określić, czy wolą wstawić jedne szerokie wrota, czy dwa węższe. Wariant drugi lepiej sprawdza się, gdy auta są potrzebne o różnych porach dnia.

RODZAJE BRAM GARAŻOWYCH I ICH CHARAKTERYSTYKA

Bramy garażowe mają odmienną konstrukcję i sposób otwierania. Jak już wcześniej wspomniano, obecnie w sprzedaży są 4 rodzaje wrót: rozwierane, uchylne, segmentowe, rolowane. Do starszych rodzajów zalicza się dwie pierwsze, do nowoczesnych - dwie ostatnie.

Popyt na bramy segmentowe (inaczej sekcyjne) jest największy, ze względu na liczne zalety ich zastosowania - świetną izolację termiczną i akustyczną, wiatroszczelność, łatwość uruchomienia, bezpieczeństwo użytkowników i ochronę przed włamaniem, oszczędność miejsca w garażu i na podjeździe, bogate wzornictwo. Uszczelnione segmenty najlepiej trzymają ciepło i chronią od wiatru, nadają się do garaży ogrzewanych. Dodatkowa zaleta jest taka, że można je zamontować w otworze wjazdowym o dowolnym kształcie, nawet z nadprożem w kształcie łuku.

Wysoka ciepłochronność bram segmentowych wynika m.in. z ich budowy. Płaszcz bramy składa się z 3-6 segmentów, połączonych zawiasami i zabezpieczonych uszczelkami przed wiatrem. Segmenty, zwykle wykonane ze stali ocynkowanej, wykańcza się tworzywem sztucznym (np. imitującym drewno), farbą proszkową, albo okładziną z drewna lub sklejki. Wnętrze segmentów wypełnia się materiałem izolującym cieplnie i akustycznie, najczęściej pianką poliuretanową, która ma co najmniej 40 mm grubości. Szczelność wrót zapewniają odpowiednie uszczelki. Newralgiczne miejsca to styk pancerza i ścian oraz pancerza i posadzki (tu stosuje się specjalną uszczelkę progową). Bramy segmentowe produkuje się w dwóch wariantach - jako otwierane do góry (płaszcz porusza się wzdłuż prowadnic od posadzki i zachodzi całkowicie pod sufit) lub na bok (płaszcz zachodzi na ścianę garażu).

Tego rodzaju wrota są nieco droższe, niż uchylne i rozwieralne, za to tańsze niż najdroższe bramy roletowe. W zależności od budowy i rozmiarów, ich cena wynosi 2000-5000 zł.

Brama garażowa segmentowa
Bramy segmentowe cieszą się popularnością, bo można je zamontować w otworze wjazdowym o dowolnym kształcie, m.in. z nadprożem w kształcie łuku. (fot. Wiśniowski)

Bramy roletowe (rolowane) kosztują ponad 3000 zł, głównie dlatego, że jako jedyne są fabrycznie wyposażone w automatyczny napęd. Działają jak rolety zewnętrzne, zajmują mało miejsca (nie mają prowadnic pod sufitem garażu). Płaszcz bramy - złożony z drobnych lameli z aluminium lub stali (są połączone przegubowo) - nawija się na wał, zamontowany wewnątrz garażu lub w kasecie na zewnętrznej ścianie. Wrota cechuje odporność na korozję, bezpieczeństwo i wygoda obsługi.

Uchylne (płytowe) ciągle cieszą się popularnością, gdyż są tanie i nadają się do garaży bez nadproża. Mankamentem jest niedostateczna ciepłochronność (nie są tak szczelne jak bramy segmentowe), dlatego przeznacza się je do garaży nieogrzewanych bądź wolno stojących. Działają następująco - niełamana płyta, unosząc się do góry na prowadnicach, najpierw zachodzi nad podjazd, potem chowa się pod sufitem garażu. Powinno się zatem przewidzieć pustą przestrzeń na podjeździe (odstęp około 1,5 m). Ponadto, jeśli wrota zostaną zamontowane w świetle otworu wjazdowego, ograniczą wysokość garażu o 20 cm, gdy za otworem - o 10 cm. Można je otwierać ręcznie albo mechanicznie.

Bramy rozwieralne nie należą do poręcznych. Na skrzydła bramy, nawet wyposażonej w elektryczne siłowniki, potrzeba sporo miejsca przed garażem, a w zimie konieczne będzie uprzątanie śniegu w obrębie ich zasięgu. Przy dzisiejszych standardach użytkowych, najlepsze zastosowanie tego rodzaju wrót to… obsługa wejścia do składziku gospodarczego, który otwiera się rzadziej od garażu. Ich prosta konstrukcja i łatwy montaż przekłada się natomiast na niską cenę (ok. 1000 zł).

WYMAGANE OBECNIE PARAMETRY IZOLACJI TERMICZNEJ BRAM GARAŻOWYCH

Od tego, gdzie znajduje się garaż i czy będzie on ogrzewany, zależą ważne parametry doboru bramy - izolacyjność termiczna i akustyczna. Wrota nieizolowane termicznie wstawia się tylko w wolno stojących lub nieogrzewanych pomieszczeniach parkingowych, natomiast starannie uszczelnione różnorodnymi uszczelkami i wypełnione materiałem izolacyjnym - w garażach ogrzewanych w obrębie domu.

Kupując wersję z ociepleniem, koniecznie należy kierować się wartością współczynnika przenikania ciepła U całej bramy, opisanym przez producenta w dokumentacji każdego modelu. W 2017 r. zmieniły się przepisy dotyczące ciepłochronności bram garażowych - obecnie współczynnik U wrót w ogrzewanym pomieszczeniu nie może być wyższy, niż 1,5 W/(m2·K), a już od 2021 r. 1,3. Pożądaną izolację termiczną wytwórcy uzyskują poprzez włożenie, między warstwy pancerza, płyt styropianu lub wypełnienie wewnętrznej przestrzeni pianką poliuretanową. Do uszczelnienia stosują natomiast ciepłe łączenia na poszczególnych jej segmentach oraz uszczelki na styku z ościeżnicą i posadzką. Te wszystkie zabiegi sprawiają, że solidnie ocieplone wrota są o 20-40% droższe od nieocieplonych.

Brama garażowa w garażu umieszczonym w bryle budynku
W garażu umieszczonym w bryle domu brama powinna być dobrze izolowana termicznie. (fot. Hörmann)

CO JESZCZE WPŁYWA NA CENĘ BRAM GARAŻOWYCH?

O końcowej cenie decydują również wygląd i wyposażenie bram. Dziś producenci są w stanie wykonać modele w ogromnej ilości wzorów i faktur. Proponują wzory imitujące deski, kasetony, pionowe listwy, w wersji gładkiej lub wytłaczanej. Ponadto, na życzenie klientów, dodają w pochwyty, rygle, przeszklenia ze szkła tradycyjnego, akrylu, albo z przezroczystych płyt poliwęglanu. Oferują opcję wbudowania drzwi. Właściciele domów powinni sprawić, żeby zamknięcie garażu harmonizowało z całym budynkiem. Kolorystykę wrót najczęściej dopasowuje się do okien i drzwi, bądź do elewacji i dachu. Standardowe barwy to biel i brąz. Za inne trzeba zapłacić co najmniej 20% więcej.

Fotokomórka przy bramie garażowej
Bramę garażową warto wyposażyć w fotokomórkę reagującą na przeszkody pojawiające się w jej świetle. Zabezpieczają w ten sposób przed przytrząśnięciem bramą np. małego dziecka. (fot. Krispol)

NAPĘD DO BRAM GARAŻOWYCH I JEGO KONSERWACJA

Cena napędu to około 1/3 ceny bramy - w zależności od rodzaju i siły ciągu wynosi 400-2000 zł - przy kapryśnej polskiej pogodzie warto na lata zafundować sobie i rodzinie komfortowy wjazd pod dach garażu, bez konieczności wychodzenia z samochodu. W skład urządzenia wchodzą siłownik (silnik uruchamiający skrzydło bramy) oraz układ sterujący. Praktyczne wyposażenie to systemy zabezpieczające przed przytrzaśnięciem, np. sprzęgło bezpieczeństwa i fotokomórki, a także mechanizm spowalniający pracę bramy tuż przed jej zamknięciem.

Napęd dobiera się następująco - siła ciągu (może mieć 400-1200 N) musi iść w parze z ciężarem i powierzchnią wrót oraz częstotliwością ich pracy (podczas zakupu należy sprawdzić parametr maksymalnej dziennej ilości cykli otwierania/zamykania). Ważna jest również szybkość otwierania i zamykania (10-22 cm/s). Montażu napędu mogą dokonać tylko elektrycy z uprawnieniami.

Sterowanie. Bramę obsługuje się przy użyciu: pilota, przycisku na ścianie, klucza, zamka kodowego. Korzystanie z pilota jest najwygodniejsze, ponieważ można sterować wrotami wprost z garażu lub z samochodu.

Przegląd i konserwacja. Bramy segmentowe i wszystkie z automatycznym napędem raz w roku wymagają sprawdzenia ogólnego stanu technicznego. Przegląd przeprowadza monter bram, kontrolując wyważenie skrzydła bramy i urządzeń zabezpieczających oraz naciąg sprężyn. Reguluje rolki bieżne i elementy blokujące bramę. Usługa kosztuje 100-250 zł.

Brama garażowa z napędem
Kupując bramę garażową najlepiej od razu wyposażyć ją w napęd (400-2000 zł), znacznie poprawiający komfort korzystania z garażu. (fot. Novoferm)

MONTAŻ BRAM GARAŻOWYCH

Producenci bram garażowych, albo ich dystrybutorzy, oferują kompleksową usługę, polegającą na fachowym dobraniu wrót i napędu, a także ich zamontowaniu, na życzenie klientów w jednym rzucie lub etapami, potem okresowe przeglądy.

Proces rozpoczyna się od wizji lokalnej w konkretnym garażu. Specjaliści od bram badają jego parametry, tj. położenie, otwór wjazdowy, przestrzeń wewnątrz i na podjeździe, przebieg instalacji elektrycznej, czy jest ogrzewany. Dopiero znając te różnorodne elementy, oraz wskazania właścicieli domu, dobierają rodzaj i model bramy, ewentualnie napęd, następnie je montują (późniejsze dodanie napędu, niestety, kosztuje więcej, dlatego najlepiej zrobić to równocześnie).

Założenie wrót to zadanie dla fachowców (potrafią, zgodnie ze sztuką budowlaną, stabilnie zamocować prowadnice boczne i górną oraz ościeżnice). Do przytwierdzenia elementów najczęściej kupowanych bram segmentowych i rolowanych potrzebują do 6 godzin. Ich praca kosztuje 10-20% wartości bramy (czyli 400-1000 zł). Warto jednak wiedzieć, że za montaż bramy w garażu pod dachem domu zapłacimy 8% VAT, natomiast w garażu wolno stojącym - 23%.

Bramę segmentową wstawia się dopiero wtedy, gdy garaż ma otynkowane ściany i całkowicie wykończoną posadzkę. Zawsze umieszcza się ją za otworem wjazdowym. Do wrót otwieranych do góry wymaga się pomieszczenia o wysokości co najmniej 2,5 m, ponieważ podniesione, układając się równolegle do sufitu, muszą mieć tam odpowiednio dużo przestrzeni (zabierają z wysokości garażu 20-30 cm). Prowadnicę stalową przymocowuje się do ścian. Prowadnicę do bramy otwieranej na bok umieszcza się na nadprożu, ścianie lub posadzce.

Bramy rolowane montuje się dopiero po odpowiednio długiej przerwie technicznej, wymaganej do wyschnięcia ścian i posadzki. Garaż ma mieć nadproże o wysokości co najmniej 30 cm (ewentualnie kasetę zakłada się na zewnątrz).

BRAMA GARAŻOWA ZABEZPIECZONA PRZED WŁAMANIEM

System alarmowy w budynku zwalnia z konieczności dodatkowego zabezpieczania bramy garażowej. Wtedy wystarcza standardowy fabryczny zamek. W garażach bez instalacji alarmowej zakłada się zamek z klamką obrotową i ryglem, albo uruchamiany pilotem i napęd z blokadą dociskową. Ostatnie rozwiązanie chroni przed podważeniem bramy z zewnątrz. Zwykle modele rolowane wyjeżdżają z fabryki z zamontowaną już, w wale nawijającym, blokadą antywłamaniową, a do elementów bezpieczeństwa należy jeszcze fotokomórka.

Lilianna Jampolska