Wydarzenia

Certyfikaty w kampanii "Zielone Okno" dla producentów bezrtęciowych szyb i okien

Dodano: 04 maja 2012

W ramach promocji technologii bezrtęciowych przyznano pierwsze certyfikaty producentom okien, którzy w procesie produkcji nie używają rtęci. To część kampanii "Zielone okno - wyrzuć rtęć ze swojego życia".

Certyfikaty w kampanii "Zielone Okno" dla producentów bezrtęciowych szyb i okien

Mała świadomość polskich klientów dotycząca szkodliwości rtęci oraz sposobów jej wykorzystania powoduje, że bezrtęciowe technologie nie są preferowane pomimo tego, iż kosztują tyle samo, co tradycyjne. Konkurs "Zielone Okno" organizuje Fundacja Nasza Ziemia, firma eco in oraz Biuro Informacji Toksykologicznej. Do udziału zaproszono blisko 200 firm, w tym producentów szyb zespolonych oraz producentów okien. W Polsce branża ta wykorzystuje do produkcji około 1,5 t rtęci rocznie.

W ramach konkursu "Zielone Okno", wyłoniono dotychczas cztery firmy z branży okiennej, których produkty nie zawierają rtęci. Nagrodzone firmy otrzymają specjalny certyfikat oraz będą mogły oznaczać swoje produkty znakiem "Zielone Okno". Takie logo będzie dla odbiorców sygnałem, że produkt nie wpływa negatywnie na zdrowie oraz środowisko.

Towarzysząca konkursowi kampania informacyjna będzie prowadzić edukacyjne działania w zakresie ograniczania stosowania rtęci. Przeprowadzone w ramach kampanii badania TNS OBOP wykazały, że Polacy mają znikomą świadomość tego, w których produktach może znajdować się rtęć. Wyjątek stanowią tu termometry - 77% badanych kojarzy je z tym toksycznym metalem. O tym, że rtęć może występować w oknach wie już tylko 9% Polaków.

Laureaci konkursu "Zielone Okno" przez rok będą mogli posługiwać się przyznanym certyfikatem. Przed nadaniem certyfikatu dokonywana jest analiza danych producentów oraz losowa, laboratoryjna weryfikacja używanej przez nich badawczej masy uszczelniającej. W gronie laureatów znalazły się następujące firmy:

  • "BAJCAR" Bronisław Bajcar,
  • OKNOPLAST Spółka z o.o.,
  • Polskie Szyby Termoizolacyjne Spółka z o.o.,
  • PPHU TERMOIZOL Spółka Jawna.

Certyfikaty przyznane w kampanii "Zielone Okno" dla producentów bezrtęciowych szyb i okien zostaną przekazane 23 maja 2012 r. Organizatorzy zapraszają producentów, którzy nie wykorzystują rtęci, by dołączali do prowadzonej akcji.

"Aż 68% Polaków deklaruje, że gotowi są wybierać produkty bezrtęciowe, tak by ograniczyć lub wyeliminować wydobycie tego pierwiastka. Oznacza to, że chcielibyśmy chronić środowisko, a także zdrowie naszych dzieci. Nie wiemy tylko, jak możemy to robić. Dzięki konkursowi, konsument będzie wiedzieć, że może przyczynić się do ograniczenia ryzyka związanego z wykorzystywaniem rtęci wybierając produkty oznaczone certyfikatem »Zielone Okno«, które jej nie zawierają", mówił Sławomir Brzózek, wiceprezes Fundacji Nasza Ziemia.

Stanisław Zarzecki - laboratorium firmy eco in"Firma eco in zaangażowała się w projekt, ponieważ bardzo ważny jest dla nas aspekt społeczny i ekologiczny naszej działalności. Posiadamy własny dział badawczy tworzący dla branży okiennej innowacyjne produkty, które nie zawierają toksycznej rtęci. Misją firmy eco in jest bycie ekspertem i doradcą dostarczającym producentom okien optymalne, kompleksowe i społecznie odpowiedzialne rozwiązania technologiczne", powiedział Andrzej Szafranowski, członek zarządu firmy eco in.

Na zlecenie organizatorów kampanii TNS OBOP przeprowadził badania, z których wynika, że niewiele wiemy na temat zastosowań rtęci i bagatelizujemy zagrożenia z nią związane. Nie potrafimy też postępować z rozlaną rtęcią. 54% badanych przyznaje, że nie zna sposobu, aby ją zneutralizować i uniknąć zatrucia.

Wyniki te są niepokojące z uwagi na to, że rtęć ma destrukcyjny wpływ na zdrowie ludzi i środowisko. Magazynuje się w organizmach żywych i zakłóca wiele niezbędnych do życia procesów biochemicznych. Pomimo tego jest nadal stosowana w produkcji przemysłowej.

Więcej informacji na temat kampanii "Zielone Okno" znajduje się w internetowym serwisie organizatora: zieloneokno.org.

źródło i zdjęcie: zieloneokno.org