Biblioteka

Bramy garażowe - rodzaje

Dodano: 27 stycznia 2011

Bramy garażowe stosuje się do zamykania garaży, budynków warsztatowych i przemysłowych, magazynów. Bramy garażowe dwuskrzydłowe otwierane na boki są już sporadycznie montowane w garażach. Ustępują miejsca bramom uchylnym, segmentowym i rolowanym - znacznie nowocześniejszym i wygodniejszym w obsłudze.

Bramy garażowe - rodzaje
  • Bramy rozwieralne dwuskrzydłowe otwierają się tak samo jak drzwi o analogicznej konstrukcji.
  • Bramy uchylne składają się z ościeżnicy zamontowanej w ścianie garażu, prowadnic umieszczonych pod sufitem i ruchomego skrzydła, zbudowanego ze stalowej ramy, wzmocnionej poziomymi metalowymi listwami. Produkowane są również bramy bez prowadnic podsufitowych wyposażone w mechanizm nożycowy.

    Płyta może być pokryta profilowaną blachą stalową albo wypełniona drewnem ułożonym w kilku wzorach: jodełka, kasetony, ułożenie poziome lub pionowe. Do garaży sąsiadujących z pomieszczeniami ocieplanymi stosuje się bramy ocieplone. Warstwę termoizolacyjną stanowi w niej styropian lub pianka poliuretanowa, a pokrycie od strony garażu zrobione jest z tworzywa sztucznego lub blachy.

    W płycie bramy mogą być zamontowane świetliki z akrylu lub poliwęglanu. Bramy uchylne należy montować w garażach z długimi podjazdami - wolna przestrzeń przed garażem jest konieczna by zmieściła się tam podniesiona brama.
  • Bramy segmentowe (sekcyjne) górne lub boczne składają się z kilku połączonych segmentów, które przy otwieraniu i zamykaniu przesuwają się w prowadnicach górnych (zamontowanych pod sufitem) lub bocznych (zamontowanych przy bocznych ścianach otworu).

    Pojedynczy segment to stalowa rama, wypełniona blachą lub drewnem. Producenci oferują również bramy ocieplane. Segmenty połączone są za pomocą zawiasów; mają po dwie pary rolek, dzięki którym brama dokładnie i cicho prowadzona jest po szynach, umieszczonych w ramie ościeżnicy i pod sufitem garażu.

    Między segmentami przeważnie znajdują się uszczelki, które ograniczają ucieczkę ciepła (jest to szczególnie istotne w przypadku ocieplanych segmentów). Bramy segmentowe, podobnie jak uchylne, mogą być wyposażone w świetliki.
  • Bramy rolowane składają się z paneli aluminiowych lub stalowych z wypełnieniem termoizolacyjnym; podczas otwierania zwijają się podobnie jak roleta okienna do kasety umieszczonej nad wjazdem do garażu. Są najwygodniejsze w użyciu i nie wymagają pozostawiania przed garażem wolnej przestrzeni, ale są najdroższe.

    Brama uchylna

    Brama segmentowa sekcyjna

    Brama rolowana boczna

    Brama rolowana górna

Na co zwracać uwagę wybierając bramę do garażu?

  • Jak dużo miejsca może zająć - brama uchylna jest dość tania i łatwa w montażu, jednak otwierając się wysuwa się na zewnątrz garażu; aby swobodnie otworzyć taką bramę należy zaparkować około 1 do 2 metrów od garażu. Brama uchylna może okazać się niewygodna, gdy do garażu wjeżdża się z ulicy albo gdy podjazd do garażu jest bardzo krótki. Nieco droższe są bramy segmentowe i rolowane, ale do ich otwarcia nie wymagane jest dodatkowe miejsce.
  • Ocieplenie - bramy garażowe produkowane są w dwóch wersjach: ocieplonej i nieocieplonej. Skrzydło bramy nieocieplonej składa się ze stalowego stelaża pokrytego blachą. Skrzydło bramy ocieplonej ma od strony wewnętrznej dodatkową blachę, a w środku materiał termoizolacyjny - najczęściej styropian. Brama ocieplona jest droższa - warto ją jednak wybrać, gdy mamy ocieplony garaż - na pewno oszczędzimy wtedy na kosztach ogrzewania.
  • Drzwi w bramie - planując w garażu, poza miejscem na samochód, np. podręczny skład narzędzi ogrodniczych warto zamontować bramę wyposażoną w drzwi. Uniknie się wtedy częstego, męczącego otwierania całej bramy.
  • Doświetlenie - wybierając bramę można wybrać taką, która wpuszcza do wnętrza trochę światła dziennego dzięki zamontowanym świetlikom. Najczęściej wykonane są one z akrylu lub poliwęglanu. Materiał ten jest odporny na uderzenia.
  • Otwieranie za pomocą pilota jest znacznie wygodniejsze - ale również droższe. Nawet nie decydując się na zakup bramy otwieranej za pomocą pilota warto wybrać tę, do której kiedyś można taki mechanizm dokupić. Dzięki precyzyjnym prowadnicom i sprężynom otwieranie ręczne w nowoczesnych bramach jest również stosunkowo łatwe.
  • Lepiej wybrać bramę znanego producenta, który posiada autoryzowanych wykonawców i serwisantów. Nawet gdy brama będzie trochę droższa można liczyć na szybką pomoc w przypadku jakichkolwiek problemów.

Automatyka bram garażowych

Bramy zamykane i otwierane automatycznie są wyposażone w napęd elektryczny, którego uruchomienie następuje przez:

  • wciśnięcie przycisku umieszczonego w skrzynce sterującej,
  • pociągnięcie za linkę (w niektórych rozwiązaniach brama zamyka się samoczynnie),
  • sterowanie pilotem na fale radiowe lub podczerwień,
  • pętlę indukcyjną (bramy przemysłowe),
  • fotokomórkę (zabezpieczenie przed wypadkami).

Brama z napędem elektrycznym porusza się płynnie i cicho. Przy użyciu pilota można też ryglować i odryglowywać bramę oraz zapalać światło w garażu (które gaśnie automatycznie po kilku minutach).

Nowoczesne napędy wyposażone są również w awaryjny układ mechaniczny, który odblokowuje zamek i pozwala na ręczne otwarcie (w przypadku zaniku prądu), oraz w układ zapobiegający zamknięciu się bramy po napotkaniu przeszkody (oporu).