Biblioteka

Wybieramy bramę garażową

Dodano: 09 czerwca 2011

Wybór najodpowiedniejszej bramy garażowej nie jest prosty. Jeszcze bardziej skomplikowany może okazać się jej montaż. Obu zagadnieniom warto poświęcić sporo uwagi, by przez lata móc się cieszyć wygodą i bezpieczeństwem.

Wybieramy bramę garażową
Spis treści
» Jaką wybrać bramę garażową?
» Dwie czy jedna brama garażowa?
» Wybieramy napęd do bramy
   »Pokaż wszystko

Brama garażowa jest jednym z elementów zamykających stan surowy budynku. O jej wymiarach i sposobie montażu oraz otwierania powinniśmy jednak pomyśleć znacznie wcześniej - już w fazie projektowania domu. Wprawdzie zamówienie bramy na wymiar, do stojącego już garażu, nie jest problemem (usługę taką oferuje większość producentów), jednak będzie ona o kilkadziesiąt procent droższa od bramy typowej, czyli takiej, którą firma ma w stałej ofercie.

Szeroka oferta oklein - dekorów i kolorów - pozwoli dobrać kolor bramy do każdej elewacji. Fot. Krispol

Producenta warto wybrać wcześniej także z innego powodu: każda brama ma swoją specyfikę i nieco inne wymogi montażowe. W przypadku montażu w świetle otworu wjazdowego - a jest to właściwy sposób osadzania najpopularniejszych bram uchylnych - konieczne jest pozostawienie po bokach odstępów (luzów) umożliwiających prawidłowe zamocowanie bramy. Zalecenia dla poszczególnych modeli mogą się różnić, dlatego informację o wymaganych wymiarach ościeża wjazdu najlepiej uzyskać u producenta. Zagwarantuje to ekipie montażowej komfort pracy, a nam w przyszłości - wygodę i bezpieczeństwo użytkowania garażu.

Rys. 1. Najpopularniejsze typy bram: a) uchylna, b) segmentowa górna, c) segmentowa boczna, d) rolowana, e) rozwierana

Model bramy trzeba dobrać nie tylko do stylu i estetyki domu; także do warunków przestrzennych garażu i podjazdu. Producenci oferują kilka rodzajów bram, różniących się konstrukcją i sposobem otwierania. Do wyboru mamy pięć podstawowych typów:

  • brama płytowa uchylna, której sztywna płyta unoszona bocznymi stalowymi ramionami uchyla się w górę i chowa pod sufitem garażu,
  • brama segmentowa górna, złożona z elementów o konstrukcji warstwowej (tzw. pancerza) ściśle połączonych zawiasami. Segmenty w trakcie otwierania przesuwają się po prowadnicach bocznych w górę, a następnie w głąb garażu, tuż pod sufitem,
  • brama segmentowa boczna, o podobnej konstrukcji i zasadzie działania, lecz innym kierunku ruchu - segmenty poruszają się w poprzek otworu wjazdowego, a następnie nasuwają na ścianę boczną garażu,
  • brama rolowana (tzw. żaluzjowa), działająca na zasadzie rolety okiennej. Jej masywne lamele zwijane są wprost do skrzynki umieszczonej wewnątrz lub na zewnątrz garażu, nad wjazdem,
  • brama rozwierana (tzw. wrota) o dwóch skrzydłach otwieranych na zewnątrz garażu.

Jaką wybrać bramę garażową?

Brama płytowa uchylna to bardzo popularne rozwiązanie. Powodem tej popularności jest łatwość obsługi (ciężar bramy równoważą sprężyny mechanizmu unoszącego, a uchwyt montowany jest na wysokości ułatwiającej podnoszenie), a także niewysoka cena, związana z prostotą konstrukcji i montażu.

Bramę uchylną możemy otwierać ręcznie lub za pomocą napędu. Mechanizm uruchamiania siłowników jest stosunkowo prosty, dlatego można w niej zainstalować dowolny napęd pod warunkiem dobrania jego odpowiedniej mocy. Trzeba pamiętać, że brama uchylna otwiera się do przodu i do góry, wysuwając się podczas otwierania nad podjazd. Jeśli nasz garaż stoi blisko ogrodzenia, taka brama znacznie utrudni nam życie - nie będziemy mogli zaparkować samochodu tuż przed garażem.

Bramy płytowe z uwagi na ograniczoną szczelność nie stanowią skutecznej bariery termoizolacyjnej, dlatego lepiej ich nie montować w garażach ogrzewanych lub wbudowanych w bryłę domu. Wymiary standardowych bram uchylnych (pojedynczych) nie przekraczają 3 m szerokości i 2,30 m wysokości. Brama podwójna może mieć nawet 5 m szerokości.

Brama segmentowa nazywana też sekcyjną (w wariancie górnym lub bocznym) jest rozwiązaniem najbardziej uniwersalnym. Doskonale sprawdza się w przypadku krótkiego podjazdu, ponieważ podczas otwierania nie wysuwa się poza obrys garażu. Jest to konstrukcja znacznie szczelniejsza niż brama uchylna, szczególnie zalecana do garaży ogrzewanych. Jej dodatkowa zaleta (zarówno w wariancie górnym, jak i bocznym) to możliwość montażu w otworze wjazdowym o dowolnym kształcie (np. o łukowatym nadprożu).

Rys. 2. W przypadku bram segmentowych otwór wjazdowy może mieć dowolny kształt. W bramie każdego rodzaju (poza rolowaną) można też zamontować świetliki o różnych formach

Wymiary bram segmentowych to od 2 do 5 m szerokości i od 1,9 do 3 m wysokości dla bram górnych oraz szerokość do 3 m i wysokość do 2,3 m (ograniczona wysokością garażu) dla bram bocznych. Brama segmentowa to najlepsze rozwiązanie do garażu w linii ogrodzenia, z wyjazdem bezpośrednio na ulicę.

Brama rolowana (tzw. żaluzjowa) jest bardzo praktyczna, choć kosztowna i trudniej dostępna niż wymienione wcześniej typy bram (nie wszyscy producenci mają ją w ofercie). Sprzedawana jest wyłącznie z napędem elektrycznym, a jej montaż wymaga odpowiedniej ilości miejsca nad otworem wjazdowym (ok. 30 cm wysokości nadproża, bo taki wymiar mają zwykle skrzynki, do których zwijana jest roleta bramy).

Na konstrukcję bramy rolowanej składają się połączone zaczepami masywne poziome lamele, wykonane z profili dwuściennych z piankowym wypełnieniem, zapewniającym dobrą termoizolacyjność. Z uwagi na duży ciężar nie produkuje się bram tego typu o powierzchni większej niż 20 m2. Dostępne wymiary to od 1,8 do 5 m szerokości oraz wysokość do 3 m.

Brama rozwierana (tzw. wrota) to model niegdyś jedyny, dziś stosowany coraz rzadziej - głównie w obiektach zabytkowych i stylowych rezydencjach z rozległymi podjazdami. W ofercie producentów pojawia się rzadko, bo poza względami estetycznymi trudno znaleźć dla jej wyboru inne uzasadnienie.

Skrzydła po otwarciu zajmują miejsce przed garażem, dlatego brama taka nie sprawdza się na krótkich podjazdach; jest też wykluczona w przypadku garażu z wyjazdem bezpośrednio na ulicę, gdzie mogłaby stanowić poważne zagrożenie. Warto pamiętać, że jest to jedyny model bramy, sprzed której zimą trzeba odgarnąć śnieg, żeby w ogóle ją otworzyć (najlepiej przewidzieć w tym miejscu instalację przeciwoblodzeniową). Do bramy tego typu najtrudniej też dobrać napęd elektryczny; jeśli ma ponad 2,8 m szerokości, montaż napędu może okazać się niemożliwy.

Standardowe wymiary to szerokość skrzydła 1-1,5 m oraz wysokość 2-2,2 m. Ponieważ jednak konstrukcja bramy rozwieranej nie ogranicza jej wymiarów, dla właścicieli dużych stylowych posesji (i zasobnego portfela) może ona być atrakcyjną propozycją. Otwieraną automatycznie bramę o niestandardowych wymiarach trzeba będzie wykonać na zamówienie, licząc się z poważnymi kosztami.