Biblioteka

Bramy garażowe

Dodano: 24 lutego 2011

Najczęściej wybieramy automatycznie otwierane bramy garażowe uchylne lub segmentowe górne. Najpopularniejsze modele można kupić już za ok. 2 tys. zł. Najlepiej od razu wyposażyć je w napęd.

Bramy garażowe
Spis treści
» Kiedy montować?
» Brama garażowa z napędem czy bez?
   »Pokaż wszystko

Bramy garażowe rolowane i segmentowe nie zajmują miejsca przed garażem podczas otwierania: docenimy to zwłaszcza tam, gdzie podjazd jest krótki albo niewygodny - na przykład wymaga manewrowania samochodem po łuku lub podjeżdżania pod górę.

Najczęściej kupowane bramy uchylne i segmentowe mogą mieć powierzchnię gładką (z blachy) lub z przetłoczeniami: wąskimi, szerokimi lub kasetonowymi (a). Można też zamontować takie bramy z litego drewna z frezowanymi wzorami (b) Fot. Demit, Hormann

Aby otworzyć bramę garażową uchylną, potrzeba ok. 1 m wolnej przestrzeni. Wjazd do garażu z taką bramą byłby kłopotliwy wprost od ulicy, a także tam, gdzie jest mało miejsca między bramą garażową a wjazdową.

Brama garażowa standardowa czy na wymiar?

Producenci oferują bramy garażowe o standardowych wymiarach, ale nie w każdej firmie są one identyczne. Standardy te są różne: u jednych producentów 250 × 212,5 cm, u innych - 250 × 225 cm lub 250 × 220 cm.

Otwór garażowy należy więc do nich dopasować. Można również zamówić bramę o niestandardowym wymiarze, ale będzie droższa o 20-50%. Jeśli więc nie chcemy dopłacać, warto dopasować otwór garażowy do standardowych wymiarów oferowanych bram i w razie potrzeby zwęzić go lub poszerzyć. Minimalne wymiary otworu wjazdowego w garażu:

  • jednostanowiskowym - ok. 230 cm szerokości i 200 cm wysokości,
  • dwustanowiskowym - 500 cm szerokości.

Kiedy montować bramy garażowe?

Bramy garażowe segmentowe montuje się za otworem wjazdowym w już wykończonym garażu - z gotową posadzką i otynkowanymi ścianami. Po zamontowaniu bramy nie powinno się już wykonywać obróbek tynkarskich, ponieważ zachlapanie zaprawą płaszcza bramy i prowadnic mogłoby spowodować ich uszkodzenie. Odpowiednia wysokość nadproża to 10-22 cm.

Brama segmentowa górna
standardowe wymiary:
szerokość: 2–5,5 m wysokość: 1,9–3 m odległość od bocznych krawędzi otworu: 7–10 cm

Brama segmentowa boczna
standardowe wymiary:
szerokość: do 3 m wysokość: 2–2,3 m wysokość nadproża: ok. 10 cm

Brama uchylna
standardowe wymiary:
szerokość: nie większa niż 3 m wysokość: 2,3 m odległość od bocznych krawędzi otworu: niewymagana

Brama rolowana
standardowe wymiary:
szerokość: 1,8–2,3 m wysokość: do 9 m odległość od bocznych krawędzi otworu do ścian: 7–11 cm

Brama rolowana boczna
Nie zajmuje miejsca pod sufitem

Bezpieczeństwo

Jeśli w domu i garażu jest zamontowana instalacja alarmowa, to fabrycznie zamontowany w bramie zamek wystarczy, aby chronić garaż przed włamaniem. W garażu bez takiej instalacji stosuje się zamki z klamką obrotową i ryglem, który zwykle zatrzaskuje się po zamknięciu. Dobrym zabezpieczeniem jest też zamek uruchamiany pilotem oraz napęd z blokadą dociskową, która zapobiega podważeniu bramy.

Warto wybrać napęd z automatycznym układem odłączającym: gdy pod zamykającą się bramą znajdzie się jakaś przeszkoda, np. piłka, mechanizm zatrzyma się i uniesie bramę do góry Fot. Krispol

Brama rolowana z zabezpieczeniem przed podważeniem: specjalny układ segmentów na wale nawijającym i ich połączenie z napędem zabezpieczają bramę przed podważeniem od zewnątrz Fot. Hormann

W bramach garażowych rolowanych można zamontować blokadę antywłamaniową na wale nawijającym. Zabezpieczenia antywłamaniowe warto zastosować też w drzwiach do garażu: powinny to być drzwi z zamkiem ryglujący skrzydło w wielu punktach.

Brama uchylna może być otwierana ręcznie lub automatycznie, jeśli jest wyposażona w napęd elektryczny Fot. Wiśniowski

Bramy garażowe uchylne montuje się w świetle otworu, ale wtedy po otwarciu brama zmniejsza wysokość garażu ok. 20 cm. Można również montować tuż za otworem, co pozwala zaoszczędzić 10 cm szerokości i 5 cm wysokości wjazdu w porównaniu do pierwszego sposobu. Ściany garażu muszą być wykończone, ale przed zamontowaniem bramy nie powinno się układać posadzki, ponieważ próg bramy trzeba zabetonować w garażowej podłodze. Nadproże powinno mieć min. 7 cm, jeśli montujemy bramę w otworze, i 10 cm, jeśli za otworem.

Bramę garażową rolowaną montuje się w garażu już wykończonym, po czym nie wolno wykonywać prac tynkarskich: zachlapanie prowadnic może prowadzić do ich uszkodzenia. Montaż można rozpoczynać dopiero, gdy ściany i posadzka całkowicie wyschną.

Dwie pojedyncze bramy garażowe czy jedna podwójna?

Brama podwójna. Jeśli szukamy bramy do nieogrzewanego garażu wolno stojącego i nie zależy nam na zredukowaniu strat ciepła, wówczas wybierzmy wygodniejszą, bo szerszą bramę podwójną. Łatwiej manewrować autem podczas parkowania. Taka brama jest też tańsza niż dwie pojedyncze. Dotyczy to również bram z napędem, który w większej bramie będzie silniejszy, ale i tak tańszy niż dwa napędy bram pojedynczych. Wybór bramy podwójnej jest też bardziej racjonalny, jeśli np. jeśli żona i mąż rano wyjeżdżają do pracy o tej samej godzinie Fot. Mirola

Dwie bramy pojedyncze. Jeśli domownicy korzystają z samochodów o różnych porach, a garaż jest połączony z domem i ogrzewany, wówczas lepiej zamontować dwie pojedyncze bramy. Ograniczymy w ten sposób straty ciepła uciekającego przez szeroką bramę Fot. Legbud

Pilot uruchamiający napęd bramy Fot. Faac

Nadproże musi mieć co najmniej 30 cm wysokości. Montaż bramy najlepiej zlecić ekipie poleconej przez dystrybutora, u którego była kupiona. Przed jej dostarczeniem dystrybutor zwykle wysyła pracownika, aby ocenił, czy otwór jest prawidłowo przygotowany, i sprawdził jego wymiary.