Biblioteka

Wymiana bramy garażowej - jaka brama w miejscu starej?

Dodano: 19 lutego 2016

Planując wymianę bramy, w pierwszej kolejności należy skupić się na doborze odpowiedniego jej rodzaju. Przede wszystkim powinien on pasować do istniejącego otworu wjazdowego, tak by nową bramę dało się bez problemu zamontować w miejscu starej. Ocenę tej kwestii najlepiej powierzyć monterom współpracującym z firmą, w której zamierzamy dokonać zakupu. Dokładnie zmierzą otwór garażowy i sprawdzą, czy jest właściwie przystosowany do montażu danego modelu.

Wymiana bramy garażowej - jaka brama w miejscu starej?

Sposób otwierania

Poszczególne rodzaje bram różnią się przede wszystkim konstrukcją. Związana jest ona ze sposobem otwierania. Sposób poruszania się skrzydła rzutuje na to, jaka ma być wysokość nadproża w garażu, czy wymagane jest miejsce pod sufitem (aby zamontować prowadnice) oraz na podjeździe (na ruch skrzydła). Podczas wyboru bramy, trzeba zatem uwzględnić powyższe kwestie.

Segmentowa. Najpopularniejsze obecnie bramy segmentowe - składające się z 3–6 prostokątnych segmentów - podczas otwierania lub zamykania nie zajmują miejsca przed garażem. Stanowią więc dobre rozwiązanie, gdy podjazd jest krótki. Modele boczne - otwierające się na ścianę garażu - polecane są do niższych, szerszych wnętrz. Modele górne otwierają się na sufit - planując zagospodarowanie tego pomieszczenia, pamiętajmy zatem, aby pozostawić tam wolną przestrzeń (pod sufitem często znajdują się przewody instalacji elektrycznej, rury itp). Wysokość nadproża powinna wynosić 10-40 cm (w zależności od modelu bramy) - jeśli jest mniejsza, stosuje się montażowe profile renowacyjne, osadzane na górnej części ościeżnicy.

Rolowana. Wygodne w obsłudze bramy rolowane - w postaci połączonych ze sobą lamelli - również nie zajmują przestrzeni na podjeździe (podczas otwierania i zamykania). Ponadto nie wymagają miejsca pod sufitem, ani na jednej ze ścian, bo człony chowają się do kasety umieszczonej nad otworem wjazdowym. Najlepiej gdy wysokość nadproża wynosi przynajmniej 30 cm - wtedy kasetę można zamontować wewnątrz garażu. Jeżeli przestrzeni jest mniej - skrzynkę lokalizuje się na zewnątrz budynku, ewentualnie poniżej nadproża, zmniejszając wysokość wjazdu.

Uchylna. Jednolite (niełamane) skrzydło bram uchylnych, unosząc się na prowadnicach, najpierw zachodzi na podjazd, a potem chowa się pod sufitem. Aby jego ruch był możliwy, potrzebne jest zatem wolne miejsce przed garażem (ok. 1 m) oraz wewnątrz niego - pod sufitem. Za to nadproże nie musi być wysokie - wystarczy ok. 10 cm (choć istnieją modele bram uchylnych, dla których może być ono niższe).

Rozwierana. Długiego - ponad 6-metrowego - podjazdu wymagają tradycyjne rozwierane wrota. Nie nadają się do garaży, do których wjeżdża się praktycznie prosto z ulicy, i tych znajdujących się poniżej poziomu gruntu (chyba że wygospodarujemy płaską przestrzeń przed samym wjazdem, umożliwiającą otwarcie skrzydeł). Zaletą bram tego typu jest to, że po otwarciu nie zajmują miejsca wewnątrz pomieszczenia.

Termoizolacyjność

Podczas wyboru bramy garażowej, trzeba niekiedy uwzględnić parametry termoizolacyjne. Jeśli garaż jest ogrzewany (albo sąsiaduje - przez słabo ocieploną ścianę lub strop - z pomieszczeniem ogrzewanym), bramę powinna cechować wysoka ciepłochronność. Musi być zarówno szczelna, jak i odpowiednio ocieplona. Im niższy współczynnik przenikania ciepła U całej bramy, tym lepiej. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, współczynnik U dla bramy garażu ogrzewanego nie może być wyższy niż 1,7 W/(m²·K). Jeżeli natomiast pomieszczenie nie jest ogrzewane, nie ma sensu brać pod uwagę redukcji strat ciepła - bramy ocieplone są bowiem 20-40% droższe od nieocieplonych.

O tym, ile ciepła traci garaż przez bramę, decyduje zarówno jej ocieplenie, jak i szczelność połączeń między segmentami i między bramą a ościeżnicą (segmenty powinny do siebie przylegać, wszystkie uszczelki muszą być dobrze spasowane), oraz prawidłowy montaż.

Bramy segmentowe i rolowane są szczelne, zatem względnie dobrze trzymają ciepło. Można je kupić w wersji ocieplonej (wkładkami z pianki poliuretanowej lub styropianu, umieszczonymi między wewnętrznym i zewnętrznym poszyciem), bądź nie. Pamiętajmy jednak, że modelu bez izolacji termicznej nie da się później ocieplić. Bramy uchylne i rozwierane - o prostej konstrukcji - nie są zbyt szczelne, ale można je bez problemu samodzielnie ocieplić styropianem. Wybierane są one przede wszystkim do wolno stojących garaży.

Małgorzata Kolmus
fot. otwierająca: Krispol