Bramy garażowe z napędem - rodzaje, montaż i konserwacja

W sprzedaży znajdują się różne rodzaje bram garażowych, jednak ze względu na swoje zalety, bramy segmentowe powoli wypierają z rynku bramy uchylne i rozwieralne.

Bramy garażowe z napędem - rodzaje, montaż i konserwacja

Dzieje się tak dlatego, że segmentowe są nie tylko ciepłe, estetyczne i łatwe do uruchomienia, ale przede wszystkim zabierają mało miejsca w garażu. Kosztują nieco więcej, niż bramy uchylne i rozwieralne, za to mniej, niż najdroższe bramy roletowe.

Rodzaje bram garażowych

Segmentowe (sekcyjne). Są bardzo funkcjonalne, ze względu na oszczędność miejsca i łatwość uruchamiania. Można je zamontować w otworze wjazdowym o dowolnym kształcie, m.in. z nadprożem w kształcie łuku. Ocenia się, że najlepiej trzymają ciepło i są szczelne, dlatego nadają się do ogrzewanych garaży, ulokowanych w bryle budynku mieszkalnego. Właściwa izolacyjność bram segmentowych wynika m.in. z ich budowy. Płaszcz bramy składa się z kilku segmentów (od 3 do 6), połączonych zawiasami i zabezpieczonych uszczelkami przed wiatrem, chłodem, gorącem.

Segmenty, zwykle wykonane ze stali ocynkowanej i pokryte blachą stalową (może być przetłaczana), wykańcza się tworzywem sztucznym (np. imitującym drewno) albo maluje farbą proszkową. Produkuje się też modele bram z poszyciem z drewna lub ze sklejki, na którą nakleja się drewniane listwy. Wnętrze segmentów wypełnia się materiałem izolującym cieplnie i akustycznie, najczęściej pianką poliuretanową, która ma co najmniej 40 mm grubości. Szczelność wrót zapewniają odpowiednie uszczelki. Newralgiczne miejsca to styk pancerza i ścian oraz pancerza i posadzki (tu stosuje się specjalną uszczelkę progową).

Bramy segmentowe produkuje się w dwóch wariantach - jako otwierane do góry (płaszcz bramy porusza się wzdłuż prowadnic pod sufitem) lub na bok (płaszcz zachodzi na ścianę garażu). Każdy z wariantów dostępny jest w bogatym wzornictwie i kolorystyce. Różnorodna oferta obejmuje również napędy elektryczne, w które można zaopatrzyć ten rodzaj bram.

Uchylne (płytowe). Ciągle cieszą się popularnością, gdyż są stosunkowo tanie i nadają się do garaży bez nadproża. Mankamentem jest jednak niedostateczna izolacja cieplna (nie są tak szczelne, jak bramy segmentowe), dlatego przeznacza się je do garaży nieogrzewanych lub wolno stojących. Jednolita niełamana płyta bramy, unosząc się do góry na prowadnicach, najpierw zachodzi nad podjazd, a potem chowa się pod sufitem garażu. Powoduje to, że bramy uchylne wymagają nie tylko sporo miejsca w garażu, ale również na podjeździe (około 1,5 m). Ponadto, jeśli wrota zostają zamontowane w świetle otworu wjazdowego, ograniczają wysokość garażu o 20 cm, a jeśli za otworem - o 10 cm. Podobnie jak bramy segmentowe, można je otwierać ręcznie albo mechanicznie.

Roletowe (rolowane). Wysoką cenę rekompensują zaletami. Zajmują mało miejsca, ponieważ brama nie ma prowadnic pod sufitem garażu. Są odporne na korozję, bezpieczne i wygodne w obsłudze. Działają podobnie jak rolety zewnętrzne i jako jedyne są fabrycznie zaopatrzone w automatykę. Podczas pracy silnika, płaszcz bramy, złożony z drobnych elementów z aluminium lub stali, nawija się na wał, zamontowany wewnątrz garażu albo w kasecie na zewnętrznej ścianie.

Rozwieralne (jedno- lub dwuskrzydłowe). Z punktu widzenia użytkownika, tego rodzaju bramy nie należą do poręcznych w codziennej eksploatacji. Skrzydła bramy potrzebują sporo miejsca przed garażem, a na dodatek - ręcznej obsługi. Ze względu na przystępną cenę, warto nimi natomiast zamknąć np. składzik gospodarczy, który otwiera się rzadziej, niż garaż. Taka brama też może mieć napęd. Wymaga jednak miejsca przed garażem i jest niewygodna przy dwóch stanowiskach.

Montaż i konserwacja

Osadzenie bramy garażowej trwa od 2 do 6 godzin i kosztuje ok. 15% wartości bramy (realnie ok. 300 zł). Równocześnie należy uwzględnić, że za montaż bramy w garażu pod dachem domu zapłacimy 8% VAT, natomiast w garażu wolno stojącym - 23%.

Dobrze jest zamówić u dystrybutora bramę wraz z usługą monterską. Niektóre firmy oferują wtedy bezpłatny transport oraz dokonanie wizji lokalnej i pomiarów garażu klienta. Monterzy badają, czy otwór wjazdowy został prawidłowo wykonany oraz dokładnie mierzą szerokość i wysokość otworu wjazdowego, wysokość nadproża i przestrzeni bocznej między otworem a ścianą, głębokość garażu i przestrzeni pod sufitem. Dopiero na podstawie tych danych proponują adekwatny dla konkretnego garażu rodzaj zamykania.

Bramy segmentowe instaluje się zawsze za otworem wjazdowym. Garaż powinien mieć wcześniej otynkowane ściany i całkowicie wykończoną posadzkę. Dla wrót otwieranych do góry wymaga się nadproża o grubości powyżej 7 cm. Prowadnicę stalową przymocowuje się wtedy do ścian garażu. Prowadnicę dla bramy otwieranej na bok umieszcza się na nadprożu, ścianie lub posadzce garażu. Płaszcz bramy można łatwo dopasować do otworu o niestandardowych wymiarach, jak również o nietypowym kształcie, np. zakończonego łukiem.

Bramy uchylne. Jeśli prowadnice stalowe montuje się w świetle otworu wjazdowego, nadproże musi mieć wysokość co najmniej 7 cm. Po otwarciu bramy wysokość garażu zmniejszy się o około 20 cm. Jeśli natomiast prowadnice stalowe będą tuż za otworem, nadproże musi mieć wysokość ponad 10 cm, jednak można uzyskać wjazd o 10 cm szerszy i 5 cm wyższy, w porównaniu do pierwszego sposobu. Zaleca się zalanie betonem progu garażu, dlatego posadzkę wykańcza się dopiero po założeniu bramy. Natomiast ściany lepiej otynkować przed jej osadzeniem, żeby nie zabrudzić zaprawą prowadnic.

Bramy rolowane montuje się tylko w wykończonych garażach, które mają nadproże o wysokości co najmniej 30 cm oraz po odpowiednio długiej przerwie technicznej, wymaganej do wyschnięcia ścian i posadzki.

Bramy rozwieralne, jedno- lub dwuskrzydłowe, przeznaczone są tylko do tych garaży, przed którymi podjazd jest odpowiednio długi do otwierania się skrzydeł. Na ościeżnicy, najczęściej wykonanej z elementów stalowych, przytwierdza się zawiasy, a na nich zawiesza skrzydła (skrzydło).

Bramy segmentowe i uchylne, oraz wszystkie zaopatrzone w automatyczny napęd raz w roku należy konserwować. Profesjonalny techniczny przegląd kosztuje ok. 250 zł i obejmuje sprawdzenie ogólnego stanu technicznego bramy i napędu, w tym sprawdzenie wyważenia skrzydła bramy i urządzeń zabezpieczających, korektę naciągu sprężyn, regulację rolek bieżnych i elementów blokujących bramę.

Lilianna Jampolska
fot. Krispol

Komentarze

FILMY OSTATNIO DODANE
Copyright © AVT 2020 Sklep AVT