Biblioteka

Bramy garażowe - ocieplenie i napęd

Dodano: 22 sierpnia 2014

Komplet - bramę wraz z napędem traktuje się obecnie jako standardowe wyposażenie domu. Właściciele nie poprzestają na założeniu samej bramy garażowej, ponieważ napęd elektryczny jest stosunkowo tani (400-2000 zł), natomiast zapewnia wygodny wjazd do garażu bez wychodzenia z samochodu. A to w polskim klimacie jest szczególnie wygodne.

Bramy garażowe - ocieplenie i napęd

Skoro rodzi się potrzeba możliwie najbardziej komfortowego użytkowania garażu, już na etapie projektowania domu (ewentualnie jego budowy) warto wybrać konkretny rodzaj bramy, a następnie przygotować dla niej właściwy otwór wjazdowy, przestrzeń w garażu i na podjeździe, oraz doprowadzić instalację elektryczną w dobre dla napędu miejsce. Od tego, gdzie znajdzie się garaż i czy będzie on ogrzewany, zależy jeden z ważniejszych parametrów doboru bramy - izolacyjność termiczna i akustyczna.

Bramy garażowe - kiedy z ociepleniem a kiedy bez?

W nieogrzewanych lub wolno stojących garażach nie ma potrzeby stosowania bram ocieplonych, które są o około 20-40% droższe od bram nieocieplonych. Inwestowanie w bramę solidnie ocieploną zasadne jest tylko w garażach wbudowanych w bryłę domu i ogrzewanych. Jeśli garaż wymaga bramy ocieplonej, koniecznie należy zażądać od sprzedawcy certyfikatu z wyszczególnioną wartością współczynnika U całej bramy, a nie kierować się jedynie grubością skrzydła. Odpowiednia wartość współczynnika przenikania ciepła decyduje bowiem o właściwościach termoizolacyjnych bramy.

Bramy garażowe - napęd

Napęd dobiera się stosownie do ciężaru i powierzchni bramy, jednocześnie uwzględniając częstotliwość jej pracy. Elementami składowymi napędu są siłownik (silnik uruchamiający skrzydło bramy) oraz układ sterujący (można kierować bramą przy użyciu pilota, przycisku na ścianie, klucza, zamka kodowego). Ponadto, większość napędów ma baterię, na wypadek braku zasilania elektrycznego.

Używanie pilota powszechnie uważa się za rozwiązanie najwygodniejsze, ponieważ można sterować wrotami wprost z garażu lub z samochodu. Piloty dwukanałowe, oprócz kierowania pracą bramy garażowej, zwykle jednocześnie obsługują bramę wjazdową. Czterokanałowe - zarządzają dodatkowo np. oświetleniem garażu, furtką, roletami okiennymi. Wiele modeli bram ma systemy zabezpieczające przed przytrzaśnięciem, np. sprzęgło bezpieczeństwa, zamki i fotokomórki, jak również mechanizm spowalniający pracę bramy tuż przed jej zamknięciem lub otwarciem.

Bramy segmentowe i uchylne wymagają zaopatrzenia w napęd, co podraża całą inwestycję o 400 do 2000 zł. Napęd do bram segmentowych z górnym otwieraniem montuje się pod sufitem garażu, natomiast z otwieraniem bocznym - nad nadprożem lub na ścianie bocznej. Tylko brama rolowana ma w standardzie napęd elektryczny, który wbudowany jest w mechanizm nawijający, a ponadto prawie zawsze jest wyposażony w fotokomórkę.

Lilianna Jampolska
fot. Normstahl