Brama uchylna czy segmentowa?

Dodano: czwartek, 17 sierpnia 2017 07:25

W garażach indywidualnych montowane są dwa typy bram - uchylne bądź segmentowe. Przy ich wyborze zwróćmy uwagę nie tylko na rodzaj i wygląd, ale również na dopuszczalne wymiary dla konkretnych modeli.

Bramy uchylne mają dość prostą konstrukcję, przy czym występują w dwóch wariantach – z prowadnicami górnymi lub bez nich (znacznie mniej popularne). Podczas otwierania wymagają pozostawienia ok. 1 m wolnej przestrzeni przed garażem , co niekiedy może uniemożliwić zamknięcie bramy wjazdowej zanim nie otworzymy garażu. W najprostszych i najtańszych modelach poszycie wykonane jest z lakierowanej blachy z przetłoczeniami, przy czym pancerz może być ocieplony lub nieocieplony. Dostępne są również modele z pokryciem drewnem, a także wyposażone w dodatkowe drzwi otwierane niezależnie. Dźwigniowy mechanizm podnoszący sprawia, że w czasie otwierania dolna krawędź zatacza łuk, a górna przesuwa się po prowadnicach przyjmując w końcu położenie poziome. W wariancie bez prowadnic górnych zastosowano mechanizm nożycowy, który jednocześnie unosi i podpiera skrzydło bramy, gdy zostanie całkowicie otwarta. Dzięki takiemu rozwiązaniu można dowolnie wykorzystać przestrzeń pod sufitem garażu i łatwiej przeprowadzić jej montaż. W obu wariantach wygodne otwieranie i zamykanie zapewniają sprężyny odciążające, przy czym często łączone są one w pakiety kilku równolegle zamocowanych sprężyn, co zapobiega gwałtownemu opadnięciu skrzydła bramy w razie pęknięcia pojedynczej sprężyny.

Bramy segmentowe otwierają się w pionie, ewentualnie w poziomie, przesuwając się na boczną ścianę garażu. Zatem nie trzeba zostawiać wolnego miejsca przed wjazdem. Podczas unoszenia poszczególne segmenty przesuwają się po prowadnicach i układają pod sufitem garażu równolegle do podłogi. Ciężar bramy równoważony jest przez sprężyny, najczęściej umieszczone na poziomym wale, co umożliwia jej otwieranie bez większego wysiłku i zapobiega gwałtownemu opadnięciu. Wał ze sprężynami umieszcza się bezpośrednio nad otworem drzwiowym lub na końcu prowadnic poziomych. Zależnie od wysokości do stropu prowadnice górne mocuje się bezpośrednio do sufitu lub za pomocą wysięgników, przykręcanych np. do konstrukcji dachowej. Poszycie bramy zbudowane jest z połączonych zawiasowo segmentów warstwowych z ociepleniem i różnorodnie wykończona powierzchnią.

Rodzaje bram garażowych

Brama segmentowa górna unosi się pionowo i chowa pod sufitem. Segmentowa boczna nachodzi na ścianę, przez co nadaje się do niskich garaży. Brama uchylna wymaga zaś miejsca pod sufitem oraz wolnej przestrzeni przed garażem, bo w czasie otwierania skrzydło wysuwa się poza otwór wjazdowy.

Ważne szczegóły

Jeśli fundament pod garażem nie został wykonany dostatecznie głęboko na gruncie wysadzinowym , w okresie zimowym istnieje niebezpieczeństwo zablokowania bramy uchylnej na skutek podniesienia się progu w wyniku naporu zamarzającego gruntu. W przypadku bram segmentowych wysadziny mrozowe mogą natomiast spowodować niedomykanie się bramy, która nie może się całkowicie opuścić.

Podłoga w miejscu przylegania bramy powinna tworzyć pochylony na zewnątrz próg, co zapobiega gromadzeniu się tam wody. Przy bramach umieszczonych poniżej poziomu terenu, na spadzistym podjeździe, przed progiem trzeba zamontować kanał odwadniający, którego brak może powodować zalewanie garażu, a także przymarznięcie bramy zimą.

Jeśli przed zamontowaniem bramy nie ułożono posadzki w garażu trzeba w progu umieścić tymczasową listwę której, wierzch wyznaczy wysokość przyszłej podłogi. Uchronimy się w ten sposób przed pomyłką przy ustalaniu poziomu posadzki i uzyskamy linię bazową dla reszty powierzchni.

Montaż bramy

Bramy garażowe mogą być instalowane na różnym etapie prac związanych z budową domu, ale najlepiej robić to po wykończeniu podłogi garażu, otynkowaniu ścian wewnętrznych natomiast wykończenie elewacji nie jest konieczne. Oczywiście, przygotowania można ograniczyć do wykończenia fragmentu ścian wokół ościeża ewentualnie sufitu, co wyeliminuje konieczność późniejszego demontażu prowadnic. Dobór wymiarów bramy, rodzaju prowadnic, sposób mocowania najlepiej ustalić na miejscu z przedstawicielem handlowym producenta, który dobierze odpowiedni wariant do konkretnych warunków. Istotne są bowiem nie tylko wymiary w świetle otworu, ale również wymagane minimalne odległości nadproża do sufitu czy między ścianami bocznymi a krawędzią ościeża.

Bramy uchylne dostarczane są z reguły w stanie zmontowanym, zatem po ich osadzeniu w otworze i przykręceniu prowadnic górnych są gotowe do użytkowania. Natomiast w bramach segmentowych w zamocowane prowadnice wkładamy poszczególne segmenty poszycia bramy i łączymy je zawiasami. Po połączeniu z mechanizmem odciążającym i regulacją napięcia sprężyn brama jest gotowa do ręcznego otwierania.

Mechanizm napędowy

Bramę segmentowa jak i uchylna można wyposażyć w elektryczny mechanizm napędowy, co znacznie ułatwia jej otwieranie i pozwala na zdalne sterowanie za pośrednictwem pilota. Dzięki temu nie trzeba będzie wysiadać z samochodu przy wjeździe do garażu, a sprzężone z mechanizmem otwierania oświetlenie włączy się samoczynnie na nastawiony czas. Przy doborze mechanizmu napędowego musimy brać pod uwagę siłę potrzebną do otwierania bramy, długość drogi otwierania (wysokość bramy), minimalny odstęp od sufitu, system zabezpieczenia przed przytrzaśnięciem jak też i dodatkowe możliwości trybu pracy napędu Brama garażowa wyposażona w automatykę otwierania, zamontowana w garażu bez dostępu z wnętrza domu czy pozbawionego innego wejścia powinna być wyposażona w układ awaryjnego otwierania w przypadku zaniku prądu lub usterki elektrycznej czy mechanicznej. Bez takiego zabezpieczenia nie dostaniemy się do środka w razie awarii i pozostanie jedynie włamie do własnego garażu. Rozwiązanie będzie zamontowanie systemu odblokowywania napędu uruchamianego kluczykiem z zewnątrz, co umożliwi ręczne podniesienie bramy.

autor: Cezary Jankowski
oprac.: Jarosław Antkiewicz, Maja Wychowaniec
zdjęcia: Hörmann, Redakcja